Sökmotorer – SEO, SEM och Konverteringsstrategier

Som företag eller organisation kan man idag inte bortse från de marknadskrafter som finns på sökmotorerna. Att ”Googla” har snabbt blivit ett begrepp och det görs dagligen ca. 30-35 miljoner sökningar bara på Google i Sverige*. Övriga sökmotorer såsom Bing och Yahoo är betydligt mindre spelare på marknaden men kan i vissa fall leverera kvalitativ trafik till låga konverteringskostnader.

Sökmotoranvändaren är i olika stadier i sitt sökande. Allt från allmän research till att vara mycket nära ett köpbeslut där man letar efter specifika varor och tjänster vid givna tillfällen på nätet. Forefront hjälper dig att analysera fram hur just din kund tänker och beter sig i sin sökning med syfte att hitta den bästa metoden för  din sökmotormarknadsföring.

Det finns en stor variation av betalningsmodeller och alternativ till medverkan på sökmotorerna beroende på om du vill bygga varumärke, driva trafik till din hemsida, skapa säljdrivande kampanjer, öka konvertering mot bokningar, förfrågningar, försäljning mm. Syftet med din närvaro avgör val av strategi, betalningsmodell och kampanjupplägg.

Parallellt med din sökmotormarknadsföring jobbar vi med löpande webbanalyser, effektmätningar och konverteringsstrategier för att optimera dina kampanjer till bästa resultat. Behöver du gå djupare med dina kampanjer och ha tillgång till frekvent optimering för tex e-handel, hjälper vi dig med bl a a/b-tester och sk. multivariabeltestning.

SEO – Sökmotorsoptimering på Google
SEO handlar om att ditt företag ska synas på bästa sätt, högst upp på Google och övriga sökmotorers träfflistor. Forefront hjälper er att analysera vilka sökord och fraser som ger bäst utväxling och tar sedan ansvaret för att ni når topplaceringar på dessa ord på ett tydligt och transparent sätt där långsiktighet står i fokus. Vi har många nöjda kundcase vi gärna berättar mer om.

SEM – Google Adwords / Sponsrade länkar
För oss på Forefront handlar SEM om att ditt företag ska konvertera på absolut bästa sätt genom Google Adwords och sponsrade länkar på övriga sökmotorer. Forefront har genom sitt dotterbolag Better Search Google certifierad personal som är experter på just detta. Better Search är även ett av få “Google Partner företag” som är etablerade i Sverige. Forefront och Better Search jobbar båda med stora E-handelskunder men även med lite mindre företag – synonymt för alla våra kunder är att de har ett stort behov av att exponeras på Sökmotorerna på ett lönsamt sätt.

* Källa: Google Sverige